Sepi Tanpa Cinta

Ungkapan paling mudah menggambarkan rasa hati ini.. Sampai bilakah hati ini harus terus menyendiri, tanpa hadir sebuah rasa yang dinamakan CINTA ?.... Tidak layak kah aku untuk merasakan apa itu BAHAGIA ?...

Thursday, July 13, 2006

Terdesak

Mmg aku terdesak. aku terdesak skrg ni. dgn impian seorang ibu. utk melihat aku bahagia. selepas hatinya hancur remuk di lakukan abgku sendiri. abg aku kawin lari. bersama seorang janda tiada anak. kawin di seberang pada Mac 2003. anaknya kini dah 2 thn usianya. namun baru tahun ini (1/1/06) kami tahu yg dia dah pun mempunyai seorang isteri dan seorang anak. remuk ati ibu aku tuh. sama macam ati aku. buat master.. blaja tinggi2. rupanya ini balasan abgku pada ibuku.. pada ayahku yg byk menolong mengeluarkan wang setiap bulan rm1k utk abgku... adilkah??

akak ipar ku dah mula tunjuk belang. duduk bersama keluargaku. bangun dah mula lambat.. setiap hari bangun tengahari.. ibuku pula yg jadi org gaji. membasuh semua pakaian2 termasuk pakaian menantunya. sampai seluar dlmnya pun ibuku basuhkan! adilkah??

aku malas nak cite byk.. makin cite makin sakit hati. yang aku tahu, harapan aku biarlah abg aku dan keluarganya pindah ke rumah baru diorang tuh. rumah tu hanya tunggu cf je utk diduduki. pindah lah... aku tak sanggup lagi tinggal sebumbung. ati ibuku dah terlalu remuk oleh sikap abgku sendiri. anaknya pula dah pandai memukul2 ibuku. abg dan kakak iparku boleh buat bodoh jer memandang. bukan nak dihalang budak tuh. aku rasa nak jer sepak budak kecik tu. memula aku sayang gak.. bila dah tinggal sebumbung nih, dgn sikap akak ipar aku yg berlagak pandai, aku dah makin benci dgn mereka. maaf, mmg aku benci walaupun dia adalah abg sedarah daging aku!

skrg aku terdesak. terdesak utk mencari teman hidup. ibuku dah berkali bertanyakan diri. aduhai.. siapalah aku nih. aku bukannya lelaki. aku perempuan. tak kan aku pula yg kene beriya2 mencari teman lelaki utk dijadikan suami. aku hanya mampu menunggu.. mungkinkah benar abg khairul ikhlas utk memperisterikan aku? atau itu hanyalah janji2 kosong yg ditaburkan? aku harap dia kotakan segala janji2 itu.
aku ikhlas menerimanya.. bukan sebab terdesak.. bukan sebab dah gatal nak berlaki. tapi sebab memikirkan ati ibuku. yang terlalu suci. dia nak tgk aku bahagia. sbb dgn perkahwinan aku sajalah yang dpt menutup mulut org2 kampung & sedara mara yg menghina keluarga akibat perbuatan abangku yg kawin lari....
korang suma tak kan faham... ati terlalu tertekan skrg... pedih....

9 Comments:

At Friday, July 14, 2006 10:07:00 AM, Blogger chot said...

Istilah perigi mencari timba tidak diperlukan dimasa kini. Kalau hati dah berkenan terus terang saja supaya tidak mengambil masa yg lama utk menunggu. Aku dgn adik perempuan aku tegas skit..kalau tahu dia dah beberapa kali keluar dgn lelaki yg sama..aku terus jumpa lelaki tu..tanya ko serius ke tidak dgn adik aku? kalau serius cepat2 masuk meminang...
pasal kes abg ko tu..aku sedih pasal ada lagi org mcm tu...harap ko tabah, doa selalu dan pasti Allah akan suka dgn ko..Insya Allah..

 
At Friday, July 14, 2006 10:08:00 AM, Blogger faisal said...

aduhai, rase sedih je baca cerita awk ni...tak sangka masih ada org berkelakuan camtu lagi pada masa ni..

smoga awk lebih bersabar ye...anggapla ni sume ujian dariNya kepada seorang hamba seperti kita semua ni...dan moga awk lebih tabah dalam mengharungi hidup awk selepas ni...

pasal mencari suami, sy takde apa2 halangan untuk awk cari sesapa yg awk rase sesuai...tetapi nasihat sy carilah lelaki yg lebih baik agamanya sbb if perkara lain yang menjadi keutamaan, dikhuatiri hubungan u takkan kekal lama...

kalau sudah ada yang sanggup cintakan kita dan bersungguh2 terhadap kita baik kita menerima dia seadanya dia..

wak kata orang THE KEY TO SUCCEEDING IN LOVE IS NOT FINDING THE RIGHT PERSON; IT'S LEARNING TO LOVE THE PERSON YOU FOUND...

SUSTAINING love is not a passive or spontaneous experience... it'll NEVER just happen to you. u can't "find" LASTING love... u have to "make" itday in and day out....that's why we have the expression "the labor of love."...


takde manusia yang sempurna dlm dunia ni tau..remember that...slm..*smile

 
At Friday, July 14, 2006 10:17:00 AM, Anonymous pezal ensem said...

beb! camner ko leh sangsi kat abg kerol? kalo dia kate dia nak memperisterikan ko, ape yg ko nak pertikaikan lagi? perkahwinan bukan penamat pada semua kekusutan ko. banyak dugaan tunggu ko sebaik saje ko sah jadi isteri orang kehkehkeh...
semuanya bergantung pada nasib kerana perkahwinan ibarat perjudian.
tapi kalau kena caranya dan ko plak ikut landasan yg betul, semuanya akan ok. mulia dibalas syurga. takyah fikir susah² sebab tuhan dah tentukan semuanya. :p

 
At Friday, July 14, 2006 2:19:00 PM, Anonymous Kasih said...

jodoh ajal maut ttp ditentu kn...

lam zaman skarang xde istilah perigi mencari timba lg, x bole la pakai... sbb kita nie wanita timur yg kaya gan adat resam...

x salah memilih teman idup, tp biar la yg mencintai kita sepenuh ati nya, bkn kita yg separuh mati mencintai nya....

dgn berkawen bkn la penamat ckp2 org... masalah yg kusut bersimpul... tp akan ada byk lg dugaan dan cabaran yg perlu ditempuhi nnt....

idup perlu kn pengorbanan... jd pengorbanan yg mcmana perlu diberikan...

jln terbaik, mohon la pada DIA... krn DIA lbh mengetahui... DIA yg maha adil.... percaya laaa...

 
At Friday, July 14, 2006 3:50:00 PM, Anonymous mizsaigon said...

salams cinta,

jgn tertekan2 sangat.klo pk balek, ade betolnya. bukan sumer masalah akan selesai dgn berkawen..tah2 lagik nambah masalah nnt..njoy life frm now woke! moga yg terbaik buat u!

 
At Sunday, July 16, 2006 12:41:00 AM, Anonymous cinta said...

chot,

istilah perigi cari timba tu mmg takda dah dlm kamus hidup sy. sume perasaan malu tu sy dah tolak ke tepi. sy skrg hanya berserah pada sesiapa yg sudi. sbb sy dah letih dgn semua ni.

terima kasih atas nasihat

faisal,

terima kasih atas kata2 nasihat dan semangat. akan sy cuba utk menyayangi org itu sepenuh hati sy.

pezal hensem,

terima kasih mengingatkan. sy tahu perkahwinan ibarat perjudian hidup.tapi apa salah boleh lagi? hanya harapan ibu yg perlu sy kotakan. kasih ibu terlalu besar buat sy. kebahagiaan boleh dicari & boleh dibina. kecintaan terhadap ibu yg lebih utama..

 
At Sunday, July 16, 2006 12:45:00 AM, Anonymous cinta said...

kasih,

terima kasih atas nasihat. rasanya diri ini terlalu jauh dgn tuhan. terlalu hina atas dosa lampau.

miszaigon,

terima kasih mengingatkan. hidup kita ni pendek. nak enjoy sampai bila? akhirnya sampai masa kita perlu tentukan perjalanan hidup kita sendiri. sbb kita makin tua.. bukan makin muda...

 
At Monday, August 07, 2006 12:11:00 AM, Anonymous Anonymous said...

Here are some links that I believe will be interested

 
At Friday, August 11, 2006 8:31:00 PM, Anonymous Anonymous said...

Your are Nice. And so is your site! Maybe you need some more pictures. Will return in the near future.
»

 

Post a Comment

<< Home